מי בא לקחת אותי היום מבית הספר?

אחד המנבאים להסתגלות של ילדים לגירושים ולתחושת היציבות והביטחון שלהם הוא זמני שהות קבועים וידיעה של הזמנים האלה.
כשהזמנים לא ברורים או לא ידועים, נוצר אי סדר שמתבטא לפעמים גם באי שקט אצל הילדים.
מי בא לקחת אותי היום מהגן?
אצל מי אנחנו בשישי שבת?
הם צריכים לדעת. וכשהם מקבלים תשובה שעושה להם סדר הם רגועים.
לעומת זאת, כשהם שומעים "תשאל את אבא שלך" או "אמא שלך לא מדברת איתי" הם בבעיה.
האמת היא, שגם כשהם שומעים "אתם תבחרו" קשה להם.

ולכן, אחת ההמלצות הראשונות שלי להורים שמגיעים אלי לפני השיחה עם הילדים, שבה הם מספרים להם על הגירושים,
אני מנחה אותם להכין לילדים טבלה שבה רשומים זמני השהות על פני שבועיים, ולתת להם אותה בשיחה או אחריה.
כדי ליצור אצלם יציבות בתוך חוסר היציבות.
בתוך העולם החדש שלהם.

זה אולי נראה שולי ולא חשוב, אבל הימים הקבועים עושים לילדים המון סדר.
ובעיקר נותנים להם שקט. וודאות.
נכון שמדי פעם אתם מחליפים ימים, ולפעמים יש אירוע משפחתי, ואחד מכם צריך לעבוד עד מאוחר.
אבל יש בסיס קבוע.
וכשיש בסיס קבוע ושיגרה שהילדים מכירים, אפשר מדי פעם לצאת מהשיגרה.

אני פוגשת גם הורים שזורמים ומסתדרים ומחליפים את הימים משבוע לשבוע.
להם הסידור הזה אולי נוח, אבל לילדים הוא מאוד מבלבל, אז נסו להימנע מסידור כזה.
כמובן שיש מקצועות שלא מאפשרים שיגרה קבועה וזה מובן (למשל רופאים ואחיות ועובדי לילה או מוקדם בבוקר).
במקרים כאלה תהיו יצירתיים ותמצאו את הדרך, אולי לעדכן את הילדים בתחילת כל חודש ולתת להם את הימים רשומים בטבלה חודשית.
אבל באופן כללי, זמני שהות קבועים הם חשובים לילדים (ולא משנה בני כמה הם).

הכנתי כאן עבורכם טבלה למילוי זמני השהות של הילדים שלכם, שאותה אתם מוזמנים להוריד במתנה, למלא ולתת לילדים שלכם.
אני ממליצה לתלות את הטבלה לכל ילד בחדר, אפשר גם על המקרר וחשוב שלכל ילד תהיה טבלה כזו בתיק (או צילום בטלפון),
כדי שברגע שבו הוא שואל את עצמו (או את המורה/הגננת/המדריך בצהרון) – "אצל מי אני היום?", תהיה לו תשובה, ובעיקר שקט וביטחון.
הטבלה תשמש אתכם בשיגרה, אבל כשמגיעים החגים והחופשות, אני ממליצה לכם לשבת ולתכנן את חלוקת הזמנים בחגים ובחופשות 3-6 חודשים מראש.

את הטבלה ואת הדגשים שלי לחלוקת הזמנים מקבלים כאן בקישור
תזכרו, שהתכנון וההכנה שלכם הם השקט שלהם.

באהבה,
איילת

 

כתיבת תגובה